Copyright Uddeholmsladan

Stor evenemangssal | Konserter | Teater | Utställningar | Mässor | Auktioner | Loppmarknad | Logdans

OM UDDEHOLMSLADAN

Är du intresserad av att hyra Uddeholmsladan?

Kontakta oss via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig vidare.

Uddeholmsladans vision

 

Det ska finnas tre ledord för verksamheten: kultur, ekologi och friluftsliv.

 

Basen är en stor evenemangssal. Förutom konserter och teater finns möjlighet till utställningar, auktioner, mässor, loppmarknader, logdans m.m.

 

UHP/Uddeholmsprojektet - Kultur-Ekologi-Friluftsliv

 

Vision.

Salen blir ett kallutrymme medan alla övriga utrymmen i ladan blir varmutrymmen.

En mindre konferens- och samlingssal, flexibel i sin uppbyggnad, med plats för 50-100 personer behövs också.

 

Restaurangen blir en viktig del i ladans profil. Den ska vara inriktad på ekologisk och närproducerad mat och råvaror. Restaurangen byggs på bottenplanet med en uteservering. Pubdelen inryms på plan två och har även plats för en liten scen för t.ex. trubadur eller ståuppare.

 

Något nytt och fräscht är öppna verkstäder och ett återbruk. Det ska finnas två rum, ett för textilt arbete och ett maskinrum avsett för trä- och metallarbete. Vem som helst kan hyra in sig och komma och arbeta. Man kan ha kurser och temakvällar. Det kan vara verksamheter som stickkvällar, täljarstuga, textiltryck, drejverkstad.

 

I dessa verkstäder bygger vi också upp en barn- och ungdomsverksamhet. Slöjd och hantverk är åter populärt bland unga bland annat för att kunna tillverka egna kostymer och material till s.k. lajv.

Till ett "Återbruk" kan man komma och laga och renovera egna tillhörigheter. Handledare ska finnas. En sådan anläggning finns ingenstans i Värmland och det är stor efterfrågan på det. Dessutom passar det bra in i anläggningens huvudtema.

 

 

Det ska också finnas en butik för närproducerade och ekologiska livsmedel och ett utrymme ute för ett marknadstorg. Här är det viktigt att lokala producenter finns med. Man skapar i och med detta ett skyltfönster för ekologisk och närproducerad mat, för förvaring och logistik. Detta skapar en bra exponering för närproducenterna.

En turistbyrå skall också vara lokaliserad i byggnaden. Den ska vara aktiv med både producerande och säljande verksamhet.

 

Hur ska man få plats med allt detta? Jodå, ladan är stor och det finns gott om plats att disponera.

Omgivningarna runt om är lika viktiga och ingår också i helhetskonceptet. Det är viktigt att ha bra saker för barnen, det ska vara värt en resa för en barnfamilj, som sedan ju får så mycket annat på köpet också. Ett förslag är en spökslinga för de mindre barnen. Det skulle vara "ett spår", eller en väg, upp och ner inne i och utanför ladan. Kanske en del är nedgrävd i en tunnel, kanske den delvis går utomhus. Det är inte ett museum, det ska hända saker! Vi tror inte att en sådan anläggning finns i Sverige och det är viktigt!

En äventyrsslinga iordningställs ute i skogen för de lite äldre barnen och för vuxna med barnasinnet kvar, vid t.ex. företagsevenemang.

 

Ett annat förslag som mer går i linje med profilen är den pedagogiska lantgården. Barn och unga ska kunna bekanta sig med lantgårdens djur och även med åkerbruket och viss råvaruförädling. Man ska kunna se orsakssammanhanget i att producera mat.

Ekologiska odlingar, kryddträdgård, köksträdgård och fruktträdgård är också möjligt. Dessa odlingar är mest menade som ett inslag i miljön, men är även tänkt så att restaurangen kan ta varor härifrån.

En utescen byggs utanför ladan med utsikt över Rådasjön. Vid stranden bygger man en marina med en serveringspaviljong.

Friluftsaktiviteter är viktiga för helheten. Vi tänker oss jaktstig, fiskeguider, ridstigar och möjlighet till uppstallning för besökare som har med sin egen häst. Och varför inte älg- eller svamp- och lingonsafari! Vandringsleder förstås!

Och då är det viktigt att lägga till boende, ett antal stugor kommer också så småningom.

Som på bilden här skulle en yttre planlösning kunna se ut. Barnfamiljer och vildmark är prioriterade områden för turismen för närvarande. Utflyktsmålet måste vara värt en ganska lång resa och man måste också våga ta betalt. Det är viktigt att man planerar långsiktigt och att man visar hur man komer att marknadsföra och sälja in det hela.

Och det är viktigt att komma ihåg att det måste få ta tid!

Men det kan bli verklighet!

Följ oss på

Facebook

Uddeholmsladan

Värmlands Kulturcenter